IS-Hankinnan kriittinen käyttöönotto hoidettiin hienosti

BOS voitti Kuntahankintojen järjestämän katalogipalveluiden kilpailutuksen vuonna 2009. BOS ja IS-Hankinta Oy solmivat sopimuksen sähköisen oston työkalujen käyttöönotosta vielä samana vuonna. IS-Hankinta Oy:llä oli entuudestaan käytössään SAP-toiminnanohjausjärjestelmä ja IBX:n sähköisen ostamisen työkalut.

BOS-työkalujen käyttöönotto oli IS-Hankinta Oy:lle erittäin kriittinen hanke, koska SAP:in 2500 ostajaa tekivät sähköisiä tilauksia kaiken aikaa vuorokaudenajasta riippumatta. Käyttöönoton aikana toteutettin muutama muutos BOS-palveluihin ja liitettiin BOS-palvelut SAP-järjestelmään. Vaativa tuotantoonsiirto sujui erittäin hyvin osapuolten kokemuksen ansiosta - BOS-sovellukset saatiin käyttöön välittömästi.

IS-Hankinnnan käyttökokemuksia kolmen vuoden ajalta:

Palvelu on aiemmin käytettyjä palveluita edullisemmpi.
Käytettävyys on 30 kuukauden aikana yli 99,9 %.
Ostajilla on käytettävissään yli 280 000 nimikettä.
BOS Helpdesk ratkaisee pulmat nopeasti.

IS-Hankinta Oy on alueellinen hankintayhtiö, jossa ovat osakkaina 21 kuntaa ja kunnallista yritystä. Lisätietoja BOS-palvelusta antaa Jarkko Mattila, toimitusjohtaja, IS-Hankinta Oy, puh. 044 718 2901, jarkko.mattila(at)is-hankinta.fi

Jarkko Mattila
Toimitusjohtaja
IS-Hankinta Oy

 Naantalin kaupunki: "Maksamme vain hyödystä"

Naantalin kaupunki teki BOS:n kanssa vuonna 2011 sopimuksen hankinnan ja taloushallinnon kehittämisestä. Hankkeessa nostetaan sopimusten käyttöastetta eli ohjataan ostot sopimustoimittajille sähköisen tilausjärjestelmän käyttöönoton avulla. Lisäksi taloushallinnon laskunkäsittelyä kevennetään vähentämällä toimittajilta tulevia laskuja. 

BOS sitoutuu voimakkaasti Naantalin tavoitteisiin ja on mukana riskin- ja hyödynjakoperiaatteella. Näin Naantalin kaupunki maksaa BOS:lle vain hankkeessa saamastaan hyödystä.

Naantalin kaupungin tavoitteita sähköistyshankkeelle:

Sopimushintojen käyttäminen katalogien avulla
Määrärahojen käytön entistäkin parempi seuranta
Ostolaskujen käsittelytyömäärän vähentäminen
Yhtäläinen tilausprosessi toimittajilta ja varastosta tilaamiseen
Sähköisen ostamisen IT-investointien välttäminen

Hankkeessa BOS valmiutti syksyllä 2011 SaaS-palvelunsa Naantalin käyttöön. Samalla hankittiin riittävä määrä katalogeja, joilla varmistettiin, että sähköiseen ostamiseen siirtyminen ei ainakaan jää kiinni sisällön puuttumisesta. BOS:n asiantuntijat ovat jatkuvasti mukana toimintamallin muuttamisessa. 

Hankkeessa on jo saatu hyötyjä ja oppeja:

Sähköisen tilaamisen työkalut ja sopimustietokanta yhtenäistäneet työtapoja
Tilaukset ovat sähköistyneet suunnitellulla kasvuvauhdilla
Naantalin kaupungin ei ole tarvinnut sitoa hankkeeseen omia IT-resursseja ja näin on päässyt keskittymään omaan tekemiseensä

Hankkeessa on lähdetty liikkeelle tavaratilauksista, mutta tähtäimessä ovat myös palveluhankinnat, jotka ovat euromääräisesti isompia. Ostolaskujen käsittelytyömäärän vähentämiseen suhtaudutaan erittäin pragmaattisesti: Käsittelytyömäärä vähenee kun toimittajien lähettämistä, usein hämmennystä aiheuttavista laskuista päästään kokonaan eroon.

Lisätietoja Juha Heinonen, kaupunginkamreeri, Naantalin kaupunki, puh. 050 339 0551,  juha.heinonen(at)naantali.fi

Juha Heinonen
Kaupunginkamreeri
Naantalin kaupunki

Ota yhteyttä

BOS Helpdesk tel. 020 779 0370
helpdesk(at)bosoy.com

Nimi*

Yritys

Sähköposti*

Viesti*

30.1.2017

BOS-käyttö sote-maailmassa kasvaa

Hämeenlinnan kaupunki sekä Kanta-Hämeen Sairaanhoitopiiri ottivat käyttöön BOS Birgitta... Lue lisää

14.6.2016

Helsinki ottaa BOS:n käyttöön

Helsingin kaupunki kilpailutti tilausjärjestelmätoimittajat. Kilpailutuksen voitti BOS. BOS korvaa 1.6.2017... Lue lisää